ועל ירושלים • האחים האדמורי"ם שמנהלים בסמיכות קהילות שונות • פרויקט

חיים הלר 2 Comment on ועל ירושלים • האחים האדמורי"ם שמנהלים בסמיכות קהילות שונות • פרויקט
20:57
27.04.24
פנחס בן זיו No Comments on תיעוד חדש מהחטופים; תקיפות בחאן יונס וחילופי אש בצפון

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

לרגל חג הסוכות שבו עולים רבים לרגל לירושלים לפקוד את הכותל המערבי, ורבים מנצלים את החג לבקר בשמחות בית השואבה בחצרות הירושלמיות, בחרנו לסקור חלק מהקהילות הבולטות בירושלים, שאינן מוכרות דיין בימי השגרה.

הקהילות הירושלמיות השורשיות נחלקות לשתי חלקים. החלק הירושלמי השורשי שמושרש היטב בירושלים מזה דורות אינן דווקא ה'תולדותים' אלא הקהילות המוכרות בירושלים כ"סאברישע" – היינו צברים ובהן הפרושים והמתמידים. החסידויות תולדות אהרן ודומיהם מכונים ה"הונגרישע" מאחר שמוצא החסידות הינה מהונגריה וכך גם הנהגתה.

תולדות אהרן

חסידות תולדות אהרן הינה חלק בלתי נפרד מהנוף הירושלמי. במשך כ-7 עשורים קיימת החסידות בירושלים ומרכזה בשכונת מאה שערים. החסידות מאופיינת בלבוש מוזהב בשבתות ו'זברה' כחלחלה בימי חול. לחסידות כיום ריכוז גדול בעיר בית שמש וחברי הקהילה מתחנכים במוסדות של הקהילה. החסידות הינה אנטי ציונית, אולם האדמו"ר הנוכחי, רבי דוד קאהן, נחשב לזרם מתון יחסית בתוך פלג העדה החרדית.

חסידי תולדות אהרן אינם מצביעים בבחירות ואינם נוטלים כספי מדינה למוסדותיה. את כספי הביטוח הלאומי דווקא לוקחים רוב החסידים, מלבד מספר משפחות בודדות שאינן נהנות אף לא מכספים אלו. החסידות עברה בשנים האחרונות תהליך התמרכזות וזוכה כיום להערצה גם בקרב חוגים רבים במגזר החרדי בין היתר הודות להדלקה הגדולה במירון בל"ג בעומר כמו גם שמחת בית השואבה המפורסמת אליה נוהרים אלפים בסוכות.

בעבר שלטו בחסידות כמה אישים בולטים בקהילה והם אלו שהובילו את הטון אולם מאז מינויו של האדמו"ר הנוכחי, מתנהלת החסידות ככל החסידויות והאדמו"ר הוא מוביל הטון המרכזי.

אולי אתם מכירים: גבריאל פפנהיים מנכ"ל העדה החרדית, העסקן הרפואי שמעון ברוין, ו'עסקן המעצרים' שמעון שישא

תולדות אברהם יצחק

חסידות תולדות אברהם יצחק הוקמה לפני כעשרים שנה, עם פטירתו של האדמו"ר רבי אברהם יצחק מתולדות אהרן. מרבית חסידי תולדות אהרן העדיפו להכתיר את הבן הצעיר יותר, רבי דוד, לאדמו"ר ואילו הבן הבכור רבי שמואל יעקב הקים את קהילה נפרדת תחת השם תולדות אברהם יצחק.

האדמו"ר רבי שמואל יעקב הינו תלמיד של בעל האמרי חיים מויז'ניץ ואימץ מנהגים רבים מחסידות ויז'ניץ כאשר מרבית נוסח התפילה וזמירות השבת מתנהלים על פי נוסח ויז'ניץ. מרכזה של החסידות באזור שוק מאה שערים בירושלים, אולם לחסידות ריכוזים גם בבית שמש ובביתר עילית. החסידות נחשבת לחסידות 'פתוחה' יחסית לפלגי העדה החרדית, ורבים מחסידיה אינם ירושלמים שורשיים והצטרפו לחסידות הודות לאישיותו הכובשת של האדמו"ר. לבוש החסידים הינו הלבוש המקובל בתולדות אהרן, ולזר קשה מאד להבחין בשוני בין החסידים.

אולי אתם מכירים: הזמר אהרל'ה סמט, המוזיקאי אפרים ווברמן,



2 תגובות

מיין תגובות
  1. 2

    לא נכון שרהל'ה אמט הוא מחסידות שומרי אמונים

  2. 1

    א. אתה מכנה שם לחברו וידוע מה שנאמר על זה
    ב. ארל'ה סמט הוא כן מתולדות אברהם יצחק ואפילו היה אחד מהמשב"קים